Vergeten Schip

 

M.S. Hendrikje voorheen Pico, en daarvoor (naam onbekend) veerpont tussen Bolnes en Rotterdam. Het schip is in opdracht van het rijk gebouwd voor Havenwerken Rotterdam, als stoom directieschip dat toezicht hield op de bouw van havens. Originele doopnaam onbekend, tewaterlating: 1907.

 

Heeft 36 jaar dienst gedaan als pleziervaartuig, tot ik het kocht en het dienst heeft gedaan voor 6 jaar als woon en werkplaats. Het schip werkte de laatste jaren  als onderzoeksvaartuig, en verleende technische en milieu technische diensten.

 

In 1997 verkocht naar onbekende eigenaar. Deze heeft het schip voor zover bekend niet opgeknapt, en heeft het schip na een paar winters op de kant enorme vorst schade; De motor DAF 6 cilinder, 125 PK, was hierdoor aan vervanging toe.

 

Technische ontwikkeling; Het schip is begonnen met een tripel expansie stoom machine, en had een grotere schroef. In de oorlog raakte het schip beschadigd, en lag op tij half onder water. Tussen 1960 en 1970 heeft een werknemer van Scheepswerf Verolme het wrak gekocht, en opgeknapt; De stoomketel, stoom machine en kolenruim en de schroef werden verwijderd, op de oude stookplaat werd een Kromhout Gardner motor, van 3 cilinders. Deze motor was een hand en elektrisch startbaar. Het type motor was geschikt om eenvoudig om te bouwen tot 6 cilinder motor, als welke zij dienst deden in diverse zelf richtende motorreddingboten van de toen nog K.N.Z.H.R.M. omdat de motor onder de meest ongunstige omstandigheden goed blijft presteren.

 

De werknemer van Verolme had het schip opgeknapt om te kunnen verkopen, om zijn nieuwe jacht dat hij in zijn vrije tijd bij Verolme aan het  bouwen was. Zo kwam het schip voor een schappelijke prijs binnen onze familie. In 1991 kocht ik het schip, om het met het overlijden van mijn zoontje in 1997 te verkopen.

 

De volgende beelden zijn gemaakt met AC3D van Inivis, en Paintshop Pro.

 

Omdat er geen materiaal meer voorhanden was, is het schip aan de hand van geheugen en een paar fotootjes tot een bescheiden virtueel leven gewekt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Eerste poging…

 

 

Daar kun je wel mooie oude plaatjes mee maken…

 

 

 

 

 

 

 

Het onderschip is er in “gepaintshopt” De achtergrond is van een oude foto die ik heb genomen van een sleep midden op zee, toen ik zelf nog als W.T.K. voer…

 

 

 

 

 

Eerste serieuze model, alles heeft tijd nodig…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vriendelijke groet, zilverenmist

 

zaterdag 12 juni 2010; Lengte over alles 16,70 m, lengte over de waterlijn 15,07 m, breedten2,09 m, holte 3,00 m, diepgang 1,60, gewicht onder stoom 28 ton, schip had originele meetbrief en ijkmerken, en had een laadvermogen van 8 ton kolen en water. Het schip was een handgeklonken constructie van een bijzondere kwaliteit staal dat ondanks vele jaren op brak tij te hebben gelegen weinig tekenen van corrosie vertoonde. Wel was tijdens het ombouwen duidelijk waar het oude ketel ruim had gezeten. Deze dikke laag kolenzwart, roet, olie en vet hebben een goede preserverende werking laten zien. Wel was duidelijk de band te zien schuin over de lengte van het schip dat het gevolg was van 25 jaar brak tij op de zij…

._______________________________.

 

.____________________.

 

 

 

De fantasie gaat nu voor een groot deel zijn werk doen; Het is nu een must om dit scheepje werkelijk te herbouwen, maar nu iets serieuzer.

 

alle plaatjes tot heden; De (her) bouw in 3d gaat langzaam, en duidelijk mag zijn dat dit schip nog in de bouw fase zit. Als het schip klaar is, of als enig ander schip de poorten verlaat, dan zal dat op de inivis pagina worden bijgehouden. Eens in de 6 maanden is daarin een redelijke frequentie, om te zien of zich al iets nieuws aan de horizon aftekent…

 

maandag 14 juni 2010; even tijd gehad om de stoomboot vorm te geven:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kwaliteit is voor een deel software gebonden; Sinds ik AC3D van Inivis gebruik is modeleren niet zo een heidens karwei meer.

 

Aan het stoomschip bouwen…  en ondertussen toch stiekem bij een eiland ankeren, zonder stuurwiel en anker natuurlijk…

Dat maakt voor de “mechanica” geen verschil.

 

 

 

 

 

Maar echte software werkt natuurlijk het best… Al is AC3D wel mijn favoriete “bouw” programma:

 

 

19-6-2010 10:01:12: Tot zover gekomen vanaf: zie hieronder

 

 

Startdatum 3D modeleren:

 

maandag 11 juni 2007, ‏‎18:29:00: begin van een lange weg…

Ooit begon het met mijn eerste 3D programma: Delftship:

 

 

 

 

 

 

Schepen waarop ik heb gevaren:

 

Hoe maak je een 3D schip?

 

 

 

 

 

 

 

Terug